Nov 242013
 

فکر کنم کاری که ظریف و تیم همراهش در همین مدت کوتاه انجام دادند عملا و به سادگی پنبه‌ی خیلی از جریان‌ها و طرز تفکرهایی که خصوصا در این هشت سال بر مسند قدرت بودند را خواهد زد و به همان نسبت در تقویت جریان اعتدال‌گرای و خردگرایی در ایران مؤثر واقع خواهد شد. حالا گروه بیشتری از مردم به وضوح می‌بینند که سر دادن شعارهای توخالی با عمل از روی تدبیر و خرد چه تفاوت عظیمی دارد. توانایی و سرعت عمل بالای تیم دیپلماسی ایران در استفاده از فرصت پیش آمده، علی‌رغم فعالیت لابی‌های قوی اسراییلی و عربی و کارشکنی تندروها در هر دو طرف مذاکره، ستودنی‌ست.

شروع این موج اما از انتخابات ریاست جمهوری ایران و تصمیم عقل جمعی شهروندان ایرانی برای به دست گرفتن سرنوشت خویش (علی‌رغم مشکلات فراوان و وجود فضای یاس‌آلود) آغاز شد. انتخابات ریاست جمهوری امسال، برای مردم ایران، اتفاق و تجربه‌ی بزرگی در نمایش قدرت ملت در تعیین سرنوشت خودش بود. تجربه‌ای که (با وجود طولانی بودن تلاش‌های مردم‌سالارانه در ایران) هنوز نوپاست ولی با همه‌ی این وجود در همین مدت کم با اتفاقاتی که بعد از آن افتاد (ایجاد فضای امید در جامعه، به حاشیه راندن نیروهای تندرو، شکسته شدن تابوی مذاکره با آمریکا و توافق هسته‌ای)، حکایت از به راه افتادن موج بزرگی دارد. موجی که نه تنها بر روابط داخل ایران، بلکه بر روابط کل منطقه تأثیر خواهد گذاشت.

به طور خاص در مورد سیاست داخلی، به نظرم این موج در آینده‌ای نه چندان دور خیلی‌ها را با خودش خواهد برد. خصوصا کسانی که درک درستی از اتفاقاتی که در شرف وقوع است ندارند.

پی‌نوشت: (موضوع اصلی این نوشته همان مطالب بالاست و این را به عنوان حاشیه‌ای بر آن اضافه می‌کنم): حواسم هست که در مورد توافق انجام شده ذوق‌زده نشوم، خصوصا که هنوز چیزی نهایی نشده. ایران در ظاهر امتیازهای کمی به حریف واگذار نکرده و در عوض چیز دندان‌گیری هم به دست نیاورده است. ولی با توجه به اجماع عظیمی که علیه ایران شکل گرفته بود و رفتارهای نابخردانه‌ای که در طول هشت سال گذشته طرف‌های زیاده‌خواه را علیه ما متحد کرده بود، به نظرم بهتر از این نمی‌شد نتیجه گرفت. با همه‌ی این وجود وقتی متن توافق انجام گرفته را با پیشنهادهای قبلی مقایسه می‌کنیم (مثلا توافقی که در اواخر دولت خاتمی در شرف وقوع بود، یا پیشنهاد ترکیه و برزیل برای غنی‌سازی خارج از ایران)، توافق حاضر (تا این مرحله) بدون برانگیختن حساسیت طرف مقابل «عملا» حق غنی‌سازی در خاک ایران را به رسمیت می‌شناسد. و این در شرایط حاضر پیروزی بزرگی‌ست.

 Posted by at 7:19 pm

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)