Dec 252015
 

مسابقات برنامه‌نويسی دانشجويی ای‌سی‌ام در سال ١٩٧٧ توسط انجمن معتبر ای‌سی‌ام با هدف ارتقای توانايی برنامه‌نويسی گروهی در بين دانشجويان بنا نهاده شد. اين مسابقه هر ساله به‌صورت منطقه‌ای در نقاط مختلف جهان برگزار می‌شود و برندگان مسابقات منطقه‌ای به مرحله‌ی نهايی راه می‌يابند. سال گذشته حدود ٤٥٠ مسابقه‌ی منطقه‌ای در سطح جهان برگزار شد كه طی آن‌ها بيش از ٣٨٠٠٠ دانشجو از ٢٥٠٠ دانشگاه ١٠١ كشور مختلف جهان در مدت چهار ماه به رقابت پرداختند و در نهايت ١٢٠ تيم برتر به سی و نهمين مسابقه‌ی جهانی در كشور مراكش راه يافتند. مسابقه‌ی جهانی به عنوان المپيك برنامه‌نويسان شناخته شده و در مجامع علمی از اعتبار ويژه‌ای برخوردار است.

طي ١٦ سال گذشته كه تهران ميزبان مسابقات منطقه‌ای غرب آسيا بوده است، در ١٥ دوره دانشگاه صنعتی شريف رسماً به عنوان سايت غرب آسيا، ميزبان تيم‌های مختلف از داخل و خارج كشور بوده است و يك بار نيز در سال ٩٠ دانشگاه تهران اين ميزبانی را به عهده داشته است. امسال نيز مطابق روال گذشته، دانشگاه صنعتی شريف ميزبان اين رقابت‌ها خواهد بود.

مسابقه‌ی منطقه‌ای غرب آسيا فردا در دانشكده‌ی مهندسی كامپيوتر دانشگاه صنعتی شريف برگزار خواهد می‌شود و در آن حدود ٨٠ تيم سه‌نفره از ٤٥ دانشگاه داخل كشور و چند تيم از كشورهای آسيايی شركت خواهند كرد. يك تا دو تيم برتر اين مسابقه به چهلمين مسابقهی جهانی برنامه‌نويسی ای‌سی‌ام كه در ارديبهشت ماه ١٣٩٥ در كشور تايلند برگزار می‌شود راه خواهند يافت.

اخبار مسابقه را می‌توانید از وبلاگ آن دنبال کنید.

2015-ACM_Poster

 Posted by at 12:10 am
Dec 202015
 

دو-سه هفته پیش به دعوت دکتر فروغمند، برای دانشجویان سال اول کارشناسی رشته علوم کامپیوتر در دانشکده ریاضی، به طور خیلی مقدماتی در مورد اصول اولیه کدهای تصحیح کننده خطا (Error Correcting Codes) صحبت کردم. گفتم شاید اسلایدهای آن برای بقیه هم جالب باشد.

 Posted by at 11:48 pm
Dec 182015
 

حالا کمدی‌ست، طنز تلخ است،  تراژدی‌ست یا هر چیز دیگری که بخواهیم اسمش را بگذاریم (!)؛ خیلی وضعیت ناگواری‌ست که افرادی که قرار بوده خودشان عامل، محرک و نمادی برای رشد و پیشرفت باشند در عمل به یکی از موانع جدی آن تبدیل شده‌اند. در چنین شرایطی آدم باید خیلی محکم باشد که بتواند امیدش را همچنان حفظ کند!

 Posted by at 8:19 pm
Dec 142015
 

فعلا تصمیم گرفته‌ام کانالی در تلگرام راه‌اندازی کنم. قاعدتا اگر استفاده از گوگل‌پلاس راحت‌تر بود، مطالبی که می‌خواستم به اشتراک بگذارم را همانجا به اشتراک می‌گذاشتم. ولی فعلا حداقل برای خودم استفاده از گوگل‌پلاس چندان راحت نیست. مطالبی هم که می‌خواهم همخوان کنم طوری نیستند که خیلی دغدغه خاصی داشته باشم که کجا می‌گذارم‌شان. اینطور هم نیستند که به عنوان پست دائم بخواهم در وبلاگ بگذارم. شاید بیشتر دنبال این باشم که اخباری که جالب هستند را به اشتراک بگذارم (البته خودم را محدود نخواهم کرد). همچنین تلگرام فعلا این حسن را دارد که به‌اشتراک‌گذاری مطالب در آن راحت است. خلاصه اینکه احتمالا برای مدتی تلگرام را تست می‌کنم تا ببینم در عمل ابزار به‌درد بخوری خواهد بود یا نه.

برای عضویت در آن بر روی این نوشته کلیک کنید. لینک آن را کنار صفحه وبلاگ هم خواهم گذاشت.

 Posted by at 8:18 pm
Dec 122015
 

مجله اندیشه پویا (سال ۴، شماره ۳۰، آبان ۱۳۹۴) مصاحبه‌ای کوتاه و خواندنی با داریوش آشوری در مورد «کین‌توزیِ روشن‌فکران ایرانی» دارد که خواندنش را توصیه می‌کنم.

به عقیده آشوری (آن طور که من متوجه شده‌ام) روشنفکران ما (در هر دوره‌ای) در پاسخ به سوال اینکه چرا وضعیت ما این‌گونه است دچار نوعی روان‌پریشی و کین‌توزی شده‌اند که گاهی علت این عقب‌افتادگی را سلطه اعراب و حمله مغول می‌دانند و در چرخشی تاریخی از زمانی به بعد گاهی هم سلطه امپریالیسم را دلیل این وضعیت می‌دانند. از دید آشوری باید بتوانیم خودمان را از شر این کین‌توزی‌ها رها کنیم تا بتوانیم واقع‌گرایانه وضعیت خود را درک کنیم و از شر پیامدهای آنها که مانع پیشرفت ما می‌شود رهایی یابیم.

این جمله را هم دوست داشتم:

آدم‌هایی که از عالم خود بیزارند، اما نمی‌توانند جهان خود را تغییر دهند، دچار انواع بیماری‌های روانی می‌شوند.

پی‌نوشت: این ایده‌آل گرایی باعث ننوشتنم می‌شود. می‌خواهم ببینم می‌توانم کمی نیرویش را کم کنم که بتوانم راحت‌تر و بیشتر بنویسم…

 Posted by at 2:49 am