Jun 162022
 

قبل‌تر فرصت شده بود ویدئوهای دروس فرایندهای تصادفی و شبکه‌های کامپیوتری را که در دوران تدریس مجازی ارایه شده بودند، در دسترس عموم قرار دهم. اکنون که به نظر می‌آید به پایان دوره تدریس مجازی رسیده‌ایم، ویدئوهای دو درس تئوری اطلاعات و آمار و احتمال مهندسی هم آماده شده‌اند. برای راحتی بیشتر، همه لینک‌های این چند درس را در ادامه قرار می‌دهم.

نظریه اطلاعات و کدینگ (این درس مقطع ارشد و دکترا در ترم پایین ۱۳۹۹ تدریس شده است)

فرایندهای تصادفی (این درس مقطع ارشد و دکترا در ترم بهار ۱۴۰۰ تدریس شده است)

شبکه‌های کامپیوتری (این درس مقطع کارشناسی در ترم بهار ۱۴۰۰ تدریس شده است)

آمار و احتمال مهندسی (این درس مقطع کارشناسی در ترم بهار ۱۴۰۱ تدریس شده است)

#آموزش_برای_همه

 Posted by at 12:51 am
Oct 232021
 

در راستای پست قبلی در مورد ویدئوهای درس فرایندهای تصادفی، فرصت شد تا ویدئوهای درس شبکه‌های کامپیوتری را هم در آپارات آپلود کنم. شبکه‌های کامپیوتری درس مقطع کارشناسی است و این ویدئوها مربوط به تدریس این درس در ترم بهار ۱۴۰۰ در دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف است.

خوشحال می‌شوم اگر لینک درس را برای افراد علاقمند ارسال کنید.

 Posted by at 11:34 pm
Jul 202021
 

آموزش مجازی حسن‌هایی هم دارد. یکی از آن‌ها، حداقل برای من، این بود که فرصتی فراهم شد تا فیلم برخی از درس‌ها ضبط شوند. شاید اگر در حالت عادی بودیم، هیچوقت فرصت و همت این کار برایم پیش نمی‌آمد. با این توضیحات، اولین درسی که فیلم‌هایش آپلود شده‌است فرایندهای تصادفی است که می‌توانید اطلاعات بیشتر (شامل لینک فیلم‌ها، دست‌نوشته‌های کلاس و سرفصل‌های هر جلسه) را در صفحه این درس در سایت آزمایشگاه INL بیابید. فعلا ویدئوها را در سایت آپارات آپلود کرده‌ام. با این سرعت اینترنتی که داریم، بارگذاری آن‌ها خودش یک پروژه بود! شاید بعدتر فایل ویدئوها را در سایت‌های دیگری هم قرار دهم که در آن صورت این پست به‌روز خواهد شد.

اگر فکر می‌کنید کسی به این محتوی علاقمند است، لطفا به او اطلاع دهید. به هر حال امیدوارم این درس به‌کار افراد بیشتری بیاید. سلامت و موفق باشید.

 Posted by at 7:03 am
Nov 162018
 

چند روز پیش با یکی از دوستانم حدود سه ساعتی را در یکی از کافه‌های شهر نشستیم و کار علمی انجام دادیم. احتمالا خیلی‌ها نمی‌دانند که با توجه به شرایطی که داریم، اینکه در همین حد و به این نحو کار علمی انجام شود، احتیاج به برنامه‌ریزی، تلاش و فداکاری بسیار زیادی دارد. احتمالا هم من و هم دوستم، می‌توانستیم سراغ کار پردرآمدتری برویم. همچنین به دلیل وجود مسایل پیش‌پاافتاده و غیرپیش‌پاافتاده، در بسیاری از موارد همکاری علمی جدی بین اساتید شکل نمی‌گیرد. مقابله با این شرایط خیلی فرساینده و انرژی‌بر است.

متاسفانه با توجه به شواهدی که دیده‌ام، چنین تلاش‌هایی عموما نه برای مدیران مملکت اهمیتی دارد، نه توسط بخش‌های مختلف دانشگاه دیده می‌شود و نه حتی برای خیلی از دانشجوها مهم است. البته قویا اعتقاد دارم کاری که ما (و امثال ما) انجام می‌دهیم برای کشور واقعا مفید است؛ برای همان کسانی که اهمیت زیادی در این کار نمی‌بینند! من البته این احساس را دارم که ما با سختی زیاد تلاش می‌کنیم شعله‌ی کوچکی را ایجاد و از آن محافظت کنم. و همین موضوع برای ادامه راه و تحمل لحظلات سخت مایه امیدواری و منبع انرژی‌مان است.

 Posted by at 2:22 pm
Jan 242018
 

قرار است برای ترم آینده درس بهینه‌سازی را تحت عنوان «مفاهیم پیشرفته هوش مصنوعی» ارایه کنم. سیلابس اولیه درس را می‌توانید از اینجا پیدا کنید. البته چون بار اولی است که درس ارایه می‌شود، متناسب با ترکیب دانشجویان و غیر، احتمالا بخشی از موارد نوشته شده پوشش داده خواهند شد.

 

 Posted by at 11:53 am
Jan 312017
 

این ترم قرار است درس Network Coding (با کد ۴۰۸۷۴) را در دانشکده بگویم (به عنوان درس مشترک بین مقطع ارشد و دکتری). فکر می‌کنم زاویه دیدی که در این درس نسبت به شبکه‌های انتقال اطلاعات و مسایل آن وجود دارد، برای دانشجوهای کامپیوتر جدید و جالب باشد. به طور خلاصه پایه‌های اصلی درس بر مبنای تئوری اطلاعات، جبر خطی و بهینه‌سازی خواهد بود. در این صفحه اطلاعات بیشتری درباره درس و محتوی آن خواهید یافت.

پیش‌نیازهای اصلی درس «آمار و احتمال» و شاید تا حدی هم «شبکه‌های کامپیوتری» باشد. بقیه موارد مورد نیاز در طول درس تدریس خواهند شد. بنابراین دانشجوهای کارشناسی‌ای که پیش‌نیازهای ذکر شده را گذرانده‌اند هم می‌تواند در این درس ثبت‌نام کنند.

 Posted by at 3:02 pm
Jan 112017
 

Our paper “Proximity-Aware Balanced Allocations in Cache Networks,” coauthored with Ali Pourmiri and Pooya Shariatpanahi, has been accepted for the “IEEE International Parallel and Distributed Processing Symposium.” The ArXiv version of the paper can be found here.

 Posted by at 11:57 pm
Dec 252015
 

مسابقات برنامه‌نويسی دانشجويی ای‌سی‌ام در سال ١٩٧٧ توسط انجمن معتبر ای‌سی‌ام با هدف ارتقای توانايی برنامه‌نويسی گروهی در بين دانشجويان بنا نهاده شد. اين مسابقه هر ساله به‌صورت منطقه‌ای در نقاط مختلف جهان برگزار می‌شود و برندگان مسابقات منطقه‌ای به مرحله‌ی نهايی راه می‌يابند. سال گذشته حدود ٤٥٠ مسابقه‌ی منطقه‌ای در سطح جهان برگزار شد كه طی آن‌ها بيش از ٣٨٠٠٠ دانشجو از ٢٥٠٠ دانشگاه ١٠١ كشور مختلف جهان در مدت چهار ماه به رقابت پرداختند و در نهايت ١٢٠ تيم برتر به سی و نهمين مسابقه‌ی جهانی در كشور مراكش راه يافتند. مسابقه‌ی جهانی به عنوان المپيك برنامه‌نويسان شناخته شده و در مجامع علمی از اعتبار ويژه‌ای برخوردار است.

طي ١٦ سال گذشته كه تهران ميزبان مسابقات منطقه‌ای غرب آسيا بوده است، در ١٥ دوره دانشگاه صنعتی شريف رسماً به عنوان سايت غرب آسيا، ميزبان تيم‌های مختلف از داخل و خارج كشور بوده است و يك بار نيز در سال ٩٠ دانشگاه تهران اين ميزبانی را به عهده داشته است. امسال نيز مطابق روال گذشته، دانشگاه صنعتی شريف ميزبان اين رقابت‌ها خواهد بود.

مسابقه‌ی منطقه‌ای غرب آسيا فردا در دانشكده‌ی مهندسی كامپيوتر دانشگاه صنعتی شريف برگزار خواهد می‌شود و در آن حدود ٨٠ تيم سه‌نفره از ٤٥ دانشگاه داخل كشور و چند تيم از كشورهای آسيايی شركت خواهند كرد. يك تا دو تيم برتر اين مسابقه به چهلمين مسابقهی جهانی برنامه‌نويسی ای‌سی‌ام كه در ارديبهشت ماه ١٣٩٥ در كشور تايلند برگزار می‌شود راه خواهند يافت.

اخبار مسابقه را می‌توانید از وبلاگ آن دنبال کنید.

2015-ACM_Poster

 Posted by at 12:10 am
Dec 202015
 

دو-سه هفته پیش به دعوت دکتر فروغمند، برای دانشجویان سال اول کارشناسی رشته علوم کامپیوتر در دانشکده ریاضی، به طور خیلی مقدماتی در مورد اصول اولیه کدهای تصحیح کننده خطا (Error Correcting Codes) صحبت کردم. گفتم شاید اسلایدهای آن برای بقیه هم جالب باشد.

 Posted by at 11:48 pm