Jul 212013
 

روزنامه شرق (امروز یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۲)  گزارشی از وضعیت اقتصادی ایران در خاورمیانه بر اساس آمارهای منتشر شده در سال ۲۰۱۲ ارائه کرده است. خلاصه این آمار و مقایسه بین وضعیت کشورهای منطقه را در جدول زیر می‌توان مشاهده کرد. با توجه به این آمار و ارقام، متاسفانه شاهدیم با وجود اینکه یک‌چهارم از زمان اجرای سند چشم‌انداز بیست ساله گذشته اما شرایط اقتصادی ایران در پایین‌ترین رتبه‌ها در بین کشورهای خاورمیانه قرار دارد.

2013-07-21-Iran_in_Middl_East

این آمارها را مقایسه کنید با ادعاهای دولت کنونی در مورد دستاوردهایی که داشته است!

پی‌نوشت: البته این ارائه نادرست و غیر شفاف آمار توسط دولت فعلی نکته‌ی جدیدی نیست، هرچند که جای تاسف بسیار دارد. ولی نکته‌ای که بیشتر از همه انسان را متاثر می‌کند نحوه برخورد رسانه‌ها (خصوصا رسانه ملی) با این شیوه رفتار است. مشکل در نوع نگاه و دیدگاه رسانه‌هاست که اجازه می‌دهند آدم‌ها (حالا می‌خواهد رئیس دولت باشد یا کاندیداهای ریاست جمهوری یا حتی مثلا یک کارشناس) به واسطه‌ی جایگاهی که دارند بیایند و عملا هرچه دلشان می‌خواهد بگویند بدون اینکه پاسخ‌گوی نقدهای جدی و کارشناسانه باشند. تا وقتی این دیدگاه اصلاح نشود که افراد (در هر سطح و مقامی که هستند) باید پاسخ‌گوی اظهار نظرهایشان باشند و نتوانند هر صغری و کبرایی را به عنوان آمار، تحلیل یا برنامه تحویل مردم بدهند، وضعیت همینگونه خواهد بود.

از طرف دیگر مردم هم باید از وضعیت «مخاطب غیر فعال» به‌درآیند و به چالش کشیدن نظرات، تحلیل‌ها و آمارها جزء دغدغه‌هایشان شود. مردم هم باید برای خودشان عزت قائل باشند و نسبت به حرف‌ها و اظهار نظرهای بی‌ربط عکس‌العمل نشان دهند. هنوز افراد جامعه ما به قدر کفایت نسبت به وضعیت جامعه‌شان و سرنوشت آن حساس نیستند. این هم جای بسی تاسف دارد.

 Posted by at 5:01 pm

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)